George, Zuid-Afrika

Eerste stage dag

Vandaag was dan onze eerste echte werk dag. Voor de hele groep. Ben (onze chauffeur) haalde ons om 7uur op. Dat betekende 6uur opstaan en half 7 ontbijt.

We waren om half 8 op onze werk plek. Ben heeft onze achter gelaten bij de hoofd zuster en die stelde ons voor aan het personeel. Het waren allemaal donkere collega's die zuid-afrikaans praten. Dus we konden gewoon met hun communiseren in het nerderlands, als we maar lang praate.

Ik werd ingedeeld op zaal 2 en 3. Een mannen en een vrouwen zaal. Ik had gedacht dat we eerst iedereen gingen wassen.

Maar we gingen de mensen van bed halen zo dat we de bedden konden verschonen. Of na ja verschonen... de viezigheid er een beetje afkloppen en het bed weer op maken. Dit was om lakens te besparen. Alleen als er echt duidelijke vlekken in zaten mocht er een nieuw laken op.

Toen de bedden ‘verschoond' waren deden de zuster de controles. Bloeddruk en tempratuur. De tempratuur werd onder de oksels gemeten en nog met een ouderwetse thermometer. Zo'n met kwik.

De medicijnen werden ook uit gedeeld en werden gegeven. Een meisje met TBC moest haar medicijnen in nemen met een grote glas melk. Hier verbaasde ik mij over omdat ik altijd heb geleerd dat veel medicijnen niet samen mogen met melk. Daarom ging het meisje ook overgeven. Ik moest daarna bij haar gaan zitten en haar medicijnen weer geven en zorgen dat dit goed en langzaam ging.

Hier na werd het rustig in het ziekenhuis. We hadden alle 3 niet veel meer te doen en liepen wat rond. Tot dat Baukje en ik werd gevraagd om te assisteren bij het schoonmaken van wonden. Dit deden we met een hoofd broeder en nog een andere student.

We hebben wonden van een man schoon gemaakt met sporothix schenkii. Ik weet dat dit komt door AIDS/HIV, dat vertelde de dokter die op dat moment haar ronde deed door het ziekenhuis. Maar ik wil het nog even uitzoeken op internet.

Het was allemaal heel anders dan bij ons in Nederland. Ik heb me ook heel erg verbaasd over dingen als, hygiëne, personeel en hun vakkundigheid. Ze hebben ook bedden niet om hoog of naar benden willen. Dus dat is niet heel bevorderlijk voor je rug. Ik ben erg benieuwd naar morgen.

Als jullie nog tips, ideeën, of vragen hebben hoor ik het graag.

Beia (zuid-afrikaans voor veel) liefs Anne

Reacties

Reacties

Niek

tip: blijf jezelf
tip: probeer je nederlands niet teveel te ver afrikaneniseren
tip: geniet van je zwembad maar vooral van de omgeving

ps: je hebt een nieuwe huisgenoot als je terug komt, jannes!

freek

hoi, waar blijven de pics, 19 camera's en na een week nog geen fotoos...................

Amarante Snellen, Bex*communicatie

Beste Anne en Maartje, ik werk voor Bex*communicatie Amsterdam. Op het moment zit ik in de redactie voor een magazine dat een van mijn opdrachtgevers - SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) - gaat uitgeven om het 25-jarige bestaan van het .nl-domein te vieren. Ik ben op zoek naar mensen die op reis zijn en een reisblog bijhouden en die ik een aantal vragen per e-mail kan stellen, waar ik vervolgens een artikeltje van maak. Deze wordt dan in het magazine - met naam, leeftijd, woonplaats, beroep en (vakantie)foto - in het magazine geplaatst... Zouden jullie het leuk vinden om hier aan mee te werken? Het loopt op vrij korte termijn, binnen nu en twee weken... Het magazine komt in mei uit. Hoor graag van je. Goede reis nog! Groeten, Amarante (asnellen@bexcommunicatie.nl)

Michiel Theodorie

Heftig! Hoop nog wat foto's te zien, en heeel veel plezier!

Groeten,

Michiel

bart

veel medicijnen kunnen gewoon met melk.
Bij vragen, mail me en je krijgt een proff antwoord.
Geniet ervan daar!

freek

even een tip voor "goedkoop" bellen naar Zuid-Afrika vanaf vast. 0900 0583 + 0027767694197#, 13ct/min

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!